Vi tar vetenskap på allvar, men oss själva inte lika mycket …


Vi är ett litet men starkt och snabbrörligt team av forskare och marknadsförare. Vi nördar ner oss i konsumentbeteende och älskar att förvandla råa smaktester till “aha!”-ögonblick som varumärken kan agera på.

Media

Ta del av projekt och föredrag om sensorik och smak. Hör av er om ni vill ha en dragning och inspiration hos er!

Publikationer

Mossberg, L., Gustafsson, I & B., Jonsäll, A., Öström, Å., & Swahn, J. (2014). Sensorik och marknadsföring: Studentlitteratur.
Awarded Marketing Book of the Year 2014

Swahn, J., & Nilsen, A. (2023). ‘Sounds salty!’ How a soundtrack affects the liking and perception of the salty balance in bread. International Journal of Gastronomy and Food Science, 100718. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100718

Herdenstam, A. P. F., Kurtser, P., Swahn, J., & Arunachalam, A. (2022). Nature versus machine: A pilot study using a semi-trained culinary panel to perform sensory evaluation of robot-cultivated basil affected by mechanically induced stress. International Journal of Gastronomy and Food Science, 29, 100578. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2022.100578

Larsson, U., & Swahn, J. (2011). Green Frames: A Semantic Study in the Lexicon of Babyleaf Salad. Studia neophilologica, 83(2), 149-168. doi:10.1080/00393274.2011.603905

Swahn, J., Mossberg, L., Gustafsson, I & B., A., Öström, Å. (2012). Sensory description labels for food affect consumer product choice. European Journal of Marketing, 46 (11/12), 1628-1646. doi:doi:10.1108/03090561211260013

Swahn, J., Öström, Å., Larsson, U., & Gustafsson, I.-B. (2010). Sensory and Semantic Language Model för Red Apples. Journal of Sensory Studies, 25(4), 591-615. doi:https://doi.org/10.1111/j.1745-459X.2010.00296.x

 

Upcoming Scientific Publications, Drafts 

Swahn, J., Å., Öström., Petterson, N., & Andrén, D. (2023). Nudged by a Bowl! The Impact of Plate ware on Overall Liking, Emotions and Perceived Healthiness.

Swahn, J., & Nilsen, A. (2023). Sweet and bitter soundtracks influence overall liking and perception of sweet and bitter balance (“just about right”) for ganache with different levels of sugar. Submitted, Food Quality and Preference

Swahn, J., Jansson, A., Nilsson, E., & Albrektsson, O. (2023). A Descriptive Sensory Analysis of House Cricket (Acheta Domesticus) with Different Food Diets.