THE TASTE LAB

SENSORY & CONSUMER RESEARCH

THE TASTE LAB

THE TASTE LAB SENSORY & CONSUMER RESEARCH THE TASTE LAB

The Taste Lab är en sensorikbyrå specialiserad på sensoriska konsumenttester, baserad i Stockholm med verksamhet i hela Skandinavien Vi hjälper många av de stora aktörerna inom FMCG med avancerade kvantitativ och kvalitativ smakdata som en viktig del av produktutvecklingsprocessen.


När Johan Swahn, doktor i sensorisk vetenskap och marknadsföring och assistant professor vid Örebro universitet, grundade The Taste Lab gjorde han det med viljan att både inspirera och utbilda branschen och betona att mer hållbara livsmedelsval blir möjliga med optimal smak.

Vi har mer än 17 års erfarenhet av FMCG och våra sensoriska metoder för konsumenttester - inklusive sensorisk testning, produkttestning och koncepttestning - är utformade för att få dina produkter att sticka ut.

Vårt team av ledande experter inom sensorik, innovation och marknadsföring är riktiga smakpionjärer. De är engagerade i att omvandla idéer till framgång, genom ett nära samarbete med produktutvecklare och brand managers för att utveckla enastående livsmedelsprodukter.

Låt oss hjälpa er ta smaken till nya höjder!

Media

Se några av de projekt och föredrag som vår grundare Johan Swahn har hållit om sensorik och smak. Hör av er om ni vill ha en dragning och inspiration hos er!

Publikationer

Mossberg, L., Gustafsson, I & B., Jonsäll, A., Öström, Å., & Swahn, J. (2014). Sensorik och marknadsföring: Studentlitteratur.
Awarded Marketing Book of the Year 2014

Swahn, J., & Nilsen, A. (2023). ‘Sounds salty!’ How a soundtrack affects the liking and perception of the salty balance in bread. International Journal of Gastronomy and Food Science, 100718. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2023.100718

Herdenstam, A. P. F., Kurtser, P., Swahn, J., & Arunachalam, A. (2022). Nature versus machine: A pilot study using a semi-trained culinary panel to perform sensory evaluation of robot-cultivated basil affected by mechanically induced stress. International Journal of Gastronomy and Food Science, 29, 100578. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijgfs.2022.100578

Larsson, U., & Swahn, J. (2011). Green Frames: A Semantic Study in the Lexicon of Babyleaf Salad. Studia neophilologica, 83(2), 149-168. doi:10.1080/00393274.2011.603905

Swahn, J., Mossberg, L., Gustafsson, I & B., A., Öström, Å. (2012). Sensory description labels for food affect consumer product choice. European Journal of Marketing, 46 (11/12), 1628-1646. doi:doi:10.1108/03090561211260013

Swahn, J., Öström, Å., Larsson, U., & Gustafsson, I.-B. (2010). Sensory and Semantic Language Model för Red Apples. Journal of Sensory Studies, 25(4), 591-615. doi:https://doi.org/10.1111/j.1745-459X.2010.00296.x

 

Upcoming Scientific Publications, Drafts

 

Swahn, J., Å., Öström., Petterson, N., & Andrén, D. (2023). Nudged by a Bowl! The Impact of Plate ware on Overall Liking, Emotions and Perceived Healthiness.

Swahn, J., & Nilsen, A. (2023). Sweet and bitter soundtracks influence overall liking and perception of sweet and bitter balance (“just about right”) for ganache with different levels of sugar. Submitted, Food Quality and Preference

Swahn, J., Jansson, A., Nilsson, E., & Albrektsson, O. (2023). A Descriptive Sensory Analysis of House Cricket (Acheta Domesticus) with Different Food Diets.